Berita dari kawan




Ebiet G Ade adalah seorang penyanyi  dan penulis lirik lagu Indonesia, mungkin anak muda zaman sekarang tidak ramai yang mengenali beliau akan tetapi lagu-lagu beliau sampai saat ini masih lagi didengar dimana media, tv, atau radio. Lahir di Wanadadi, Banjarnegara Indonesia pada  21 April 1955 membawakan jenis-jenis lagu balada dengan lirik, bercerita tentang alam, cinta, sosial dan Tuhan. Beliau terjun dalam bidang  seniman di Yogyakarta sejak tahun 1971.

Saya membesar dengan mendengar lagu-lagu dari beliau, ini kerana arwah ayah saya sanggat meminati Ebiet G Ad dan sering menyanyikannya kepada anak-anaknya, ( ayah saya juga pandai memain gitar dan drum ). Menpunyai usia yang sebaya dengan arwah ayah menjadikan Ebiet G Ade sebagai penghibur dengan lagunya.
 
  • antara lagu yg saya ingat
  • berita kepada kawan
  • aku ingin pulang
  • ayah aku mohon maaf
  • menjaring matahari
 

 

 

Ulasan

Catatan Popular