5 Jenis Makanan banteras Penyakit



1. Lada benggala  utk buah pinggang
1/2 cawan lada benggala = 1mg sodium, 88 mg potasium, dan 10 mg fosforus

mempunyai rasanya tersendiri dan rendah kandungan potasium. Lada benggala merah juga kaya dgn vitamin C, A, B6 asid folik dan serat menjadikan ia makanan yang mampu menyihatkan buah pinggan anda. Selain itu kandungan likopen, sejenis antioksidanya juga baik dalam mencegah kanser, utk mendapat manfaat nutrisinya secara maksimum, makan mentah adalah yg terbaik







 

2.  Bawang putih elak terjadinya plak gigi
1 labu bawang putih = 1 mg sodium, 12 mg postasium, dan 4 mg fosforus.

Selain membantu mengurangkan terjadinya plak gigi, ia juga memantu merendahkan kolesteros. ia juga sesuai di jadikan bahan penambah perasa dlm makanan utk mengantikan garam kerana kepelbagaian rasa dan aroma( tapi awas jika terlebih ia
menyebabkan bau badan yg kurang enak).



3. Kubis bunga bantu hati meneutralkan toksik
1/2 cawan kubis bunga (direbus) = 9mg sodium,88 mg potasium, 20 mg fosfosium

Sumber terbaik folat dan serat malah tinggi kandungan vitamin C, padat kandungan indoles, glucosinolates dan thiocyanates iaitu sejenis bahan kimia yang membantu meneutralkan kandungan toksik yg boleh merosakkan sel membran dan DNA.





                                                     

 4. Bawang merah tingkatkan kadar metabolisma
1/2 cawan bawang merah = 3mg sodium, 116 mg potasium,3mg fosforus.

Kaya dgn kandungan flavanoid terutamanya 'quercetin' sejenis antioksidan yg bertindak mengurangkan risiko serangan jantung dan sel kanser. Potasiumnya yang rendah serta kandungan 'chomium' yang tinggi membantu meningkatkan metabolisme.








 5. Pelbagai khasiat epal
1 biji epal ( saiz sederhana )dengan kulit = 0 sodium, 158 mg potasium, 10 mg fosforus

Mengandungi khasiat anti- inflamasi dan tinggi serat menjadikan ia sangat sesuai untuk melancarkan penghadaman. Selain itu sebiji epal sehari mengurangkan kolesterol berlebihan dalam darah, melindungi jantung serta mengurangkan risiko pertumbuhan kanser.
                          

sumber: majalah Rapi  15 feb 2011 (muka surat 96) 

Ulasan

Catatan Popular